Gryterett/ Vegetarisk

Grønnsaksgryte med nyttårsforsett

Varmende marokkansk, vegetarisk tagine med gresskar, kikerter, squash og ras el hanout. Sever med couscous, syltede sitroner og urter.

Nytt år, nye muligheter

Etter at vi freidig har festet oss inn i et ferskt år, etterfølges den søte kløe av umiddelbare, uhemmede og urealistiske ambisjoner om et nytt og bedre liv. Vi skal med nådeløs dedikasjon kutte karbohydrater og kjøtt, avstå fra alkohol, løfte likviditet, stumpe sigaretten, slutte med snop og spise sunn salat som gir superkropp, tukte trene trimme slimme. Og når vi først har fått blod på tann, topper vi det hele med en dæsj kulturell kapital, bytter bil med bevegelse, struper strømmetjenester, blir blodgiver og bestiller bibliotekkort.

Som dugg for solen

Selv om de fleste prosjektene ingangsettes med de beste intensjoner, pågangsmot, bravur og baluba, fordamper disiplin og viljestyrke som dugg i vårsola etter hvert som vinteren kaster sin kalde ham. For man skal jo også nyte, kjenne kos og komfort bre seg i kroppen med sofasliting, streaming, snacks og salige, syndige svakheter. Så start året med moderate målsetninger ved å erstatte rødt kjøtt med gromme grønnsaker. Benytt tilgjengelige, lagringsvennlige rotgrønnsaker, kålvekster og gresskar i mangel på ferske råvarer.

Forsettelig vegetarisk tagine

Gresskar er et allsidig bekjentskap som smaker fortreffelig i en burrito, som marmelade, fyll i ravioli eller kjøtterstatning i en stuing. Fruktkjøttet kler varme krydderier som Ras el  hanout, og en vegetarisk tagine på en bitende og blåsur vinterdag er balsam for en mørketidstrett sjel. Dette er en rask og enkel oppskrift med herlig hete fra harissa, sødme fra tørket frukt, og syrlig salthet fra selvlagde, syltede sitroner. En gild grønnsaksgryte som rommer alle dine forsetter og forventinger til det nye året.

Marokkansk vegetartagine med sitroncouscous

Skriv ut
Nok til: 6 Tidsbruk: 1 t

Dette trenger du

  • Tagine: 800 g renset flaskegresskar, 3 dl kikerter, 1 squash, 2 løk, 1 hvitløksfedd, 1 neve sultaner eller tørket aprikos, 1 boks hakkede tomater, 1 ss tomatpuré, 2 ss harissa, 2 ss honning, 6 dl kraft, 1,5 ss ras el hanout, 1 kanelstang, 1 ts paprika, 1 ts chili, 1 laurbærblad, salt og pepper, stekeolje
  • Couscous: 3 dl couscous, 3 dl kraft, 1 klump smør, 1 neve urter som mynte og persille, salt og pepper. Alternativ: Syltet sitron

Slik gjør du

1

Tagine: Skjær løken i smale båter, finhakk hvitløk, rens gresskar og kutt squash og gresskar i relativt store biter. Surr løk i olje til den er myk og gjennomsiktig, tilsett hvitløk og stek med i 1 min. Tilsett tomatpuré, harissa og krydder, stek videre i et par minutter. Hell i kraft og tomatboks og resten av ingrediensene. Småkok til grønnsakene er møre, den tørkede frukten nesten oppløst og sausen passe tykk, ca 45 min

2

Couscous: Kok opp vann og løs opp en buljongterning. Hell kraften over couscousen, tilsett smør og rør rundt. Tildekk med plastfolie og la stå i 10 min. Fluff opp grynene med en gaffel, smak til med hakkede urter, syltet sitron, salt og pepper

gryterett se alle

Nyhetsbrev

Forslag til deg