Curry/ Gryterett/ Vegetarisk

Ertende og eventyrlig hverdagscurry

Ertecurry, vegetarcurry, vegetarisk curry med tørkede grønne erter, garam masala og pilaffris.

Det var en gang

… en pakke grønne, tørkede erter. Den bodde østenfor glutenfrihylla og vestenfor meieriproduktene og hadde ikke annet liv enn å vente. Pakken med erter var sur og stille og stundet etter venner. For rett som det var forsvant alle som én. Boksebønnene havnet i den sorte chiligryte, maiskornene ble til ei tykk og velnøgd pannekake, og de gule ertene fikk godgjøre seg i en styrkende suppe. Men de grønne ertenes skjebne var å nøde i hylla, eller ende alle sine dager som grønngrått gufs på munnhell kalt ertestuing.

Det gikk vennene

… godt og vel, de ble til de gildeste retter og mettet mangfoldige mager. Men ertene hang med hodet, og syntes det var så vondt å vente at det var nesten ikke råd. Men langt om lenge, ved tredje varepåfylling skulle det skje. I grålysningen kom det ei kjerring på blanke hjul, og oppi korga ertene datt. Nå fikk de grønne ertene endelig stryke sin kos! Straks ble det stor glede, for pakken med erter skulle mate så mange munner, at det gikk gjetord om hendelsen over sju sosiale medier og tolv tvangssammenslåtte kommuner.

Forspist for en femmer

Å fø en familie på fire for en femmer høres ut som en god skrøne, en forførende fabel med en eventyrlig god slutt. Men sant som det er sagt, får du ete deg mett på en pakke tørkede erter for en dryg daler. Hiv de små tørre grønne i ei gryte med krydder, ei fjøl tomater og en klunk vann, og i en fei har du storslagen curry du ikke har smakt maken til. For når enden er god er allting med erter godt. Og snipp snapp snute så er du østenforsynt og vestenforspist.

Vegetarisk curry med tørkede grønne erter, gylden pilaffris og frisk mangosalsa – Hara vatana curry

Skriv ut
Nok til: 6 Tidsbruk: 30-60 min

Dette trenger du

  • Ertecurry: 500 g tørkede grønne erter, 4 dl vann 2 løk, 3 store tomater, 2 grønne chili, 2 hvitløksfedd, 1 finger ingefær, 1 ss tomatpuré, 2 ts chilipulver, 2 ts Garam Masala, 1 ts gurkemeie. Hele krydder 1/2 ts av hver: Sennepsfrø, nellik, pepperkorn. 1/2 kanelstang. Salt og pepper etter smak, stekeolje. Alternativ: 1 klype asafoetida, 3 karriblad
  • Pilaffris: 3,5 dl ris, 6 dl vann, 25 g smør, 1 liten løk, 2 laurbærblad, 3 kardemommebelger, 3 nellikspikre, 1 neve sultaner, 1 ts gurkemeie, salt og pepper
  • Mangosalsa: 1 mango, 1/2 agurk, 1 kvist mynte, 1/2 lime, 1/2 rød løk

Slik gjør du

1

Ertecurry: Bløtlegg ertene i rikelig med kaldt vann over natten. Skjær løken i båter, grovhakk tomatene og finhakk chili, hvitløk og ingefær. Varm en klunk olje i en kasserolle eller trykkoker, stek løken myk, tilsett tomatpuré og la steke med i 1 minutt. Tilsett krydder, chili, hvitløk og ingefær, bland godt og stek i ytterligere 1 minutt. Hell i grovhakkede tomater og la tomatene falle sammen. Hell i ertene, vann og smak til med salt og pepper. La koke til ertene er møre, ca 1 time, eller i trykkoker i 10 minutter. La trykkokeren kjøles ned på naturlig måte. Er sausen for tynn kan du koke væsken inn, men husk at ertene uansett vil fortsette å svelle noe

2

Pilaffris: Vask risen godt til vannet er klart, kutt løken i tynne båter. Smelt smør i en kasserolle eller riskoker, stek til løken er gjennomsiktig. Tilsett risen og stek med i et par minutter. Hell i vann, salt, pepper og gurkemeie, og la småkoke til risen er ferdig, ca 15 min. Skru av og la stå og dampe under lokk til middagen skal serveres

3

Mangosalsa: Fjern skallet på både mango og agurk. Kutt frukt og grønnsak i passende biter, finhakk mynte og løk. Bland sammen og smak til med en skvis lime

vegetarisk se alle

Nyhetsbrev

Forslag til deg